begravelse

Skal du bruge en certificeret bedemand i Ulfborg?

Står man med et dødsfald i familien kan det være svært at overskue alle de praktiske ting, det medfører at skulle tage afsked med én af sine kære. I den forbindelse har man brug for en dygtig og omsorgsfuld bedemand, der nemt og hurtigt kan stå for alle de administrative opgaver, der er forbundet med en begravelse eller anden højtidelighed. Til det formål er det en god idé at vælge en certificeret bedemand, så alle opgaverne bliver udført så korrekt og professionelt som muligt. En certificeret bedemand er uddannet og underlagt Danske Bedemænds etiske regler. Med en certificeret bedemand er du derfor garanteret en professionel vejledning. Desuden er der hos en certificeret bedemand altid gennemsigtighed i forhold til de forskellige ydelsers priser.

Hvilke ydelser tilbyder en bedemand i Ulfborg typisk?

Ud over at afhente og transportere den afdøde fra eksempelvis plejehjem til kapellet er der en række typiske ydelser som bedemanden tilbyder. Normalvis køber man en ”pakkeløsning”. Denne løsning kan fx inkludere valg af kiste eller urne, kirkepynt i form af blomster, at iklæde afdøde et sæt tøj som han/hun skal have på i kisten, indrykning af dødsannoncer og tryk af salmer. Ud over disse ydelser kan bedemanden også informere om, hvilke typer af begravelseshjælp, der findes. Måske var afdøde medlem af en fagforening. Visse fagforeninger tilbyder nemlig en enkeltydelse som hjælp til betaling af begravelsen. Sidst, men ikke mindst er der også en række udlæg forbundet med bedemandens arbejde. Måske døde jeres kære på et hospital. I så fald er der behov for portørhjælp til flytning af afdøde. Måske havde afdøde et ønske om et helt særligt stykke musik, der skal spilles i kirken af en solomusiker. Alt dette aftaler i nærmere med bedemanden, når I har takket ja til hans eller hendes hjælp.

Hvordan foregår det, når man hyrer en bedemand i Ulfborg?

Det første, der sker efter I har taget kontakt til en bedemand er typisk, at I har en samtale med bedemanden. I vælger selv, hvor samtalen skal foregå. Det kan enten være hos bedemanden eller hjemme hos jer. Til samtalen bliver I enige om lige præcis hvilke ydelser I har behov for. Nogle føler det som en kæmpelettelse at overlade langt det meste til bedemanden, andre foretrækker at stå for det meste selv. Det er helt individuelt, men for mange er der en tryghed i at lade bedemanden stå for de mest administrative opgaver. Fx er det bedemandens opgave at udfylde de nødvendige papirer og indhente de rette attester i forbindelse med dødsfaldet. Bedemanden laver en dødsanmeldelse på baggrund af afdødes dåbsattest og eventuelle vielsesattest. Dødsanmeldelsen underskrives derefter fa afdødes nærmeste pårørende. Begravelsesmyndigheden skal modtage dødsanmeldelsen senest 48 timer efter dødsfaldet. Det er forskelligt fra sogn til sogn præcist hvordan dette foregår, så det er en god idé at følge skik og brug i det sogn, man tilhører. Få mere info her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *